Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie)

Naszą miodową majówkę spędzamy w przepięknym Siedlisku na Mazurach. Obecność natury, spokój, cisza, przecudne towarzystwo, to coś co działa na mnie najlepiej, jak tylko może. Nie ukrywam również, że miałam wreszcie dużo czasu na gotowanie!

Placek drożdżowy lubi chyba każdy. Najlepiej zjedzony łapczywie i popity szklanką ciepłego mleka podczas pikniku lub siedząc pod ciepłym kocem. Ale placek wegański? Bez tych wszystkich KONIECZNYCH składników - jajek, mleka i masła? Ano właśnie tak! Uzbrójcie się cierpliwość, zarezerwujcie sobie trochę czasu i… klepiemy placek!

Do ciasta ja wykorzystałam typ mąki: 405. Tylko taką miałam pod ręką, więc nie wiem, jak ciacho wyrośnie na innej. Jeżeli macie ulubiony inny typ mąki — kombinujcie :)

Składniki:

  • 0,5 kg mąki pszennej (ja wykorzystałam typ: 405) + zostawić trochę w zapasie do wyrabiania ciasta
  • 20 g świeżych drożdży
  • 300 ml + ¾ szklanki mleka roślinnego (użyłam migdałowego domowej roboty)
  • ½ szklanki cukru/ksylitolu/erytrolu
  • ¼ szklanki oleju roślinnego
  • ½ łyżeczki kurkumy

MAŁE CO NIECO

Idealny cheat meal na diecie

Sposób przygotowania:

¾ szklanki mleka podgrzewam w rondelku do ok. 30 stopni. Musi być lekko ciepłe. W mleku rozpuszczam drożdże, dobrze mieszam i rondelek pozostawiam przykryty czystą ściereczką w ciepłym miejscu na ok. 10 minut. Pozostałe mleko również lekko podgrzewam (30 stopni) i wraz z innymi składnikami łączę ze sobą w sporej misce. Dodaję mleko z drożdżami. Mieszam drewnianą łyżką do połączenia składników, a następnie wyrabiam intensywnie ciasto rękami lub za pomocą robota kuchennego. Wyrabianie ciasta może potrwać nawet kilkanaście minut.

Jeżeli ciasto jest zbyt klejące, dodaję więcej mąki. Będzie idealne wtedy, gdy zacznie odchodzić od rąk. Napowietrzam ciasto rękami, uklepując je i pozostawiam na 1,5 godz. przykryte ściereczką w ciepłym miejscu, aby wyrosło. Ten punkt jest niesamowicie ważny. Jeżeli w domu macie przeciąg lub okna są pootwierane, radzę wstawić ciasto do piekarnika z włączoną funkcją lampki. Tam pięknie urośnie bez stresu o "przewianie" ciasta.

Zobacz również: Dlaczego warto robić przysiady?

Gdy ciasto podwoi swoją objętość, wykładam je na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia, przykrywam ściereczką i raz jeszcze wstawiam do piekarnia (lampka) na ok. 30 min. Po tym czasie ciasto pięknie urośnie.

Przekąski i desery dla sportowców

Ostatnim etapem jest upieczenie naszego drożdżowca. Nagrzewam piekarnik do 210 stopni (góra-dół) i ciasto wstawiam do całkowicie (!) rozgrzanego piekarnika na ok. 30 minut. W piekarniku jeszcze urośnie i zezłoci się z wierzchu.

EDIT: jeżeli Wasz piekarnik ma naprawdę "mocne grzanie", zmniejszcie temperaturę do 190–200 stopni i obserwujcie stopień wypieczenia.

Placek podaję z ciepłym mlekiem lub domową konfiturą.

Ps. Nie czekajcie, aż wystygnie, ciepłe jest warte grzechu, nawet jak trochę potem brzuchy pobolą :)

Źródło: Wege Smaki

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Najlepsze orzechy na utratę wagi Fit ciasto marchewkowe Wegańskie ciasteczka Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Placki z niepalonej kaszy gryczanej Czekoladowe raw cake Odchudzające przepisy: jajko zapiekane w awokado Jak przygotować zdrowe i białkowe naleśniki? Sałatka z fasolką mung Wiosenne sałatki, od których nie przytyjesz Metabolizm. Czym jest, co go spowalnia? Brownie z batatem i rodzynkami 6 przepisów na odchudzające sałatki Zdrowe dania, które możesz przygotować w 10 minut (a nawet szybciej) SZPARAGI Z SOSEM KAPAROWYM Fantazja fasolowa Szybkie naleśniki bez mąki Jakie węglowodany jeść na diecie? Jakie ryby jeść podczas odchudzania? Migdały – idealne orzechy dla osób na diecie Fit Wielkanoc: jajka na trzy sposoby Jak pozbyć się soli z potraw bez utraty smaku? Pasztet idealny z zielonej soczewicy z rozmarynem i żurawiną Dlaczego warto jeść jajka na diecie?

Popularne w tym tygodniu:

Fit ciasto marchewkowe AWOKADO egzotyczny cud zdrowia ! Zdrowe wegańskie "monte" Sok pomidorowy - składniki odżywcze, właściwości odchudzające, właściwości upiększające Śniadanie na przywrócenie równowagi kwasowo-zasadowej w organizmie, czyli JAGLANKA w roli głównej Śniadanie, dzięki któremu zjesz na obiad 30 proc. mniej Najlepsze orzechy na utratę wagi Gorąca woda – najtańszy lek świata Zdrowe desery Ewy Chodakowskiej bez mleka zwierzęcego i jego pochodnych Rabarbar- czy warto go jeść ? Właściwości maślanki 7 pomysłów na przepisy z komosą ryżową - koktajl, "owsianka", sałatki, faszerowane warzywa, burgery, panierka, desery