Ciasto drożdżowe bez jajek, mleka i masła (wegańskie)

Naszą miodową majówkę spędzamy w przepięknym Siedlisku na Mazurach. Obecność natury, spokój, cisza, przecudne towarzystwo, to coś co działa na mnie najlepiej, jak tylko może. Nie ukrywam również, że miałam wreszcie dużo czasu na gotowanie!

Placek drożdżowy lubi chyba każdy. Najlepiej zjedzony łapczywie i popity szklanką ciepłego mleka podczas pikniku lub siedząc pod ciepłym kocem. Ale placek wegański? Bez tych wszystkich KONIECZNYCH składników - jajek, mleka i masła? Ano właśnie tak! Uzbrójcie się cierpliwość, zarezerwujcie sobie trochę czasu i… klepiemy placek!

Do ciasta ja wykorzystałam typ mąki: 405. Tylko taką miałam pod ręką, więc nie wiem, jak ciacho wyrośnie na innej. Jeżeli macie ulubiony inny typ mąki — kombinujcie :)

Składniki:

  • 0,5 kg mąki pszennej (ja wykorzystałam typ: 405) + zostawić trochę w zapasie do wyrabiania ciasta
  • 20 g świeżych drożdży
  • 300 ml + ¾ szklanki mleka roślinnego (użyłam migdałowego domowej roboty)
  • ½ szklanki cukru/ksylitolu/erytrolu
  • ¼ szklanki oleju roślinnego
  • ½ łyżeczki kurkumy

MAŁE CO NIECO

Idealny cheat meal na diecie

Sposób przygotowania:

¾ szklanki mleka podgrzewam w rondelku do ok. 30 stopni. Musi być lekko ciepłe. W mleku rozpuszczam drożdże, dobrze mieszam i rondelek pozostawiam przykryty czystą ściereczką w ciepłym miejscu na ok. 10 minut. Pozostałe mleko również lekko podgrzewam (30 stopni) i wraz z innymi składnikami łączę ze sobą w sporej misce. Dodaję mleko z drożdżami. Mieszam drewnianą łyżką do połączenia składników, a następnie wyrabiam intensywnie ciasto rękami lub za pomocą robota kuchennego. Wyrabianie ciasta może potrwać nawet kilkanaście minut.

Jeżeli ciasto jest zbyt klejące, dodaję więcej mąki. Będzie idealne wtedy, gdy zacznie odchodzić od rąk. Napowietrzam ciasto rękami, uklepując je i pozostawiam na 1,5 godz. przykryte ściereczką w ciepłym miejscu, aby wyrosło. Ten punkt jest niesamowicie ważny. Jeżeli w domu macie przeciąg lub okna są pootwierane, radzę wstawić ciasto do piekarnika z włączoną funkcją lampki. Tam pięknie urośnie bez stresu o "przewianie" ciasta.

Gdy ciasto podwoi swoją objętość, wykładam je na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia, przykrywam ściereczką i raz jeszcze wstawiam do piekarnia (lampka) na ok. 30 min. Po tym czasie ciasto pięknie urośnie.

Przekąski i desery dla sportowców

Ostatnim etapem jest upieczenie naszego drożdżowca. Nagrzewam piekarnik do 210 stopni (góra-dół) i ciasto wstawiam do całkowicie (!) rozgrzanego piekarnika na ok. 30 minut. W piekarniku jeszcze urośnie i zezłoci się z wierzchu.

EDIT: jeżeli Wasz piekarnik ma naprawdę "mocne grzanie", zmniejszcie temperaturę do 190–200 stopni i obserwujcie stopień wypieczenia.

Placek podaję z ciepłym mlekiem lub domową konfiturą.

Ps. Nie czekajcie, aż wystygnie, ciepłe jest warte grzechu, nawet jak trochę potem brzuchy pobolą :)

Źródło: Wege Smaki

Podziel się:

Przeczytaj także:

Także w kategorii Zdrowe odżywianie:

Bananowy chleb Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Fioletowy chleb - nowe super food Omlet z płatków owsianych Domowe pralinki Dietetyczna pizza w 10 minut Pieczone sajgonki wegetariańskie Proste kulki 6 przepisów na odchudzające sałatki Pozbądź się toksyn! 5 przepisów na oczyszczające soki Koktajl, który redukuje cholesterol i spala tłuszcz Bezglutenowa pizza na brokułowym spodzie Sernik z kaszy bulgur Jak dobrze zacząć dzień, czyli co powinien jeść rano sportowiec? 41 pysznych przed- i potreningowych przekąsek Sałatka ze słoika – pomysł na zdrowy lunch do pracy Te objawy świadczą o zakwaszeniu organizmu! Prosta metoda, dzięki której oczyścisz organizm z toksyn Tłuste przekąski, które pomagają schudnąć Dietetyczne brownie z kaszy jaglanej Przekąska po treningu: tost z masłem migdałowym i bananem Nie musisz się obawiać, jedząc te ciasta. Są zdrowe i nie tuczą Oreo fit 5 fit śniadań z płatków owsianych Tych produktów nie jedz przed treningiem

Popularne w tym tygodniu:

Szybkie śniadanie, obiad, kolacja, czyli dania, w które nie trzeba wkładać wiele wysiłku Koktajle Ewy Chodakowskiej poniżej 430 kcal Desery z nasionami chia. Przepisy Ewy Chodakowskiej Przepisy Anny Lewandowskiej i Ewy Chodakowskiej na zdrowe dania 24 sygnały, które świadczą o tym, że pijesz za mało wody Naturalny sok na obniżenie poziomu cholesterolu Bananowy chleb FIT TARTA CZEKOLADOWA Z MALINAMI Przepis na koktajl proteinowy Przepis na zdrowy sernik bez sera Korzyści wynikające z picia ciepłej wody z cytryną. Zacznij to robić już dziś! Pijesz wino w dużych ilościach? Widać to na twojej twarzy